За результатами перевірки інформації, викладеної в публікації одного з інтернет-видань щодо зникнення деяких судових рішень з Єдиного державного реєстру судових рішень (ЄДРСР), Державним підприємством "Інформаційні судові системи" як адміністратора цього реєстру, було надано роз'яснення.
Зокрема, фахівці ДП "ІСС" провели вибіркову перевірку наведених фактів та не виявили їхнього підтвердження.
Вони звернули увагу на те, що в межах існуючого виробничого технологічного процесу технічна можливість безповоротного виключення з Реєстру електронних примірників судових рішень відсутня.
Водночас, в ДП "ІСС" зазначили, що адміністратор Реєстру може обмежити загальний та повний доступ до судових рішень на виконання постанови щодо обмеження доступу до інформації органів досудового розслідування.
Так, відповідно до статей 40 і 110 Кримінального процесуального кодексу України уповноваженим приймати процесуальні рішення, зокрема, у формі постанови, яка згідно з частиною сьомою статті 110 цього Кодексу є обов’язковою для виконання фізичними та юридичними особами, прав, свобод чи інтересів, яких вона стосується, є відповідний слідчий орган досудового розслідування. Згідно з вимогами статті 222 КПК України відомості досудового розслідування можна розголошувати лише з письмового дозволу слідчого. Незаконне розголошення відомостей досудового розслідування тягне за собою кримінальну відповідальність, встановлену законом.
Як приклад, згідно з інформацією адміністратора Реєстру, з початку 2019 року опрацьовано та знаходиться в постійному опрацюванні 1 400 постанов про недопущення розголошення відомостей досудового розслідування, винесених переважно слідчими Служби безпеки України, Генеральною прокуратурою України, Національного антикорупційного бюро України, Національної поліції України, Державного бюро розслідувань та інших слідчих органів. На виконання зазначених постанов в Реєстрі обмежено доступ до судових рішень загальною кількістю понад 42 000.
При цьому, адміністратор не вправі оцінювати законність винесених слідчими в межах їх повноважень постанов. За наявності, сумнівів щодо правових підстав їх винесення, відповідні постанови підлягають оскарженню в установленому порядку.
Крім того, процесуальне законодавство передбачає ряд інших випадків обмеження доступу до судових рішень, зокрема, для судових рішень про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи, про відмову у задоволенні клопотання про обшук житла чи іншого володіння особи, про дозвіл на проведення негласної слідчої (розшукової) дії, про відмову у задоволенні клопотання про проведення негласної слідчої (розшукової) дії. Доступ до таких судових рішень забезпечується через один рік після внесення їх до Реєстру.
Відтак, усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання, крім ухвал про арешт майна та тимчасовий доступ до речей та документів у кримінальних провадженнях, які підлягають оприлюдненню не раніше дня їх звернення до виконання.
Саме з таких законних підстав і обмежено доступ до рішень, про які йшлося в опублікованому матеріалі.